切る(はさみを使う)

2025年11月21日

 

こどもの手の大きさに合わせたはさみを使って、未満児(アクアさん)

から年長児(ムラサキさん)まで自分の意思通りに指先を動かそうと

取り組んでいます。

 

Children from toddlers (Aqua class) to elders (Purples) practiced using scissors,

each of then trying to maneuver them exactly as they wanted to.

 

 

急にはさみを使えるようになるわけではありません。

前段階として、物を握る、物をつまむ、洗濯ばさみではさむ、

穴あけパンチで穴をあける、などを経験しています。

 

One does not become great at using scissors overnight. 

Before practicing using the scissors, there are things they need to have experienced beforehand such as;

grabbing thigs, picking things using fingers, using clothespins and holepunch and such.

 

2歳児   2 year old

2歳児   2 year old

2歳児   2 year old

 

トングやピンセットを使ってつまむお仕事もはさみの前段階となり、

ここから箸を使う力へとつながりますね。

 

Grabbing things with tongs and tweezers are works they do before using scissors as well.

This also contributes to the ability of being able to use chopsticks.

 

2歳児   2 year old

2歳児  2 year old

2歳児  2 year old

4歳児   4 year old

3歳児   3 year old

3歳児   3 year old

一発切り   線がない紙を切る。

一発切り   切る位置を指定する。線の通り切れるよう意識する。

連続切り   刃先を何回か連続して開閉しなければ切り落とせない。

図柄や曲線を切る。

 

One shot cut     Cutting paper with no lines

One shot cut     Cutting a specific spot. Carefully cut along the line.

Multiple cuts    The blades need to be closed and opened multiple times to complete.

                            Cutting designs and curved lines.

 

2歳児   2 year old

2歳児   2 year old

2歳児   2 year old

3歳児   3 year old

4歳児   4 year old

5歳児   5 year old

 

「はさみ」とか「包丁」とか「針」などは

危ないからといって大きくなるまで持たせないのは

「基本」を学ぶ「時」を逃がすことです。

指先を意思通りに動かし、ものを動かしたいという

情熱やどこをどのように動かせばよいのかに注意する力が

高まる時期を逃すと、手は思い通りに動かなくなります。

そのころ知性はどんどん広がりはじめます。

頭の働きに手が伴わないので焦りが先立ち、ちぐはぐな作業しか

できなかったり、言われた通りのことしかできなくなります。

最低限の技術しか持ち合わせず、自由な想像力があまり湧いて

こないのです。

      「子どもは動きながら学ぶ」 相良敦子・池田政純・則子 著

 

Not letting children use the scissors, knives or needles until they grow up because it is dangerous,

is letting them miss the opportunity to learn the basics. Hand dexterity does not develop properly when children miss the opportunity to practice intricate hand and finger motions during the age when their coordination and focus develop highly.

This is the age when their intelligence expand.

It is frustrating when hands cannot follow what the mind wants to do,

causing them to be only able to do disjointed work or things that are instructed to them.

Having only minimum ability, creativity doesn't flow freely.

                       "Children Learn Through Work"  Atsuko Sagara, Masazumi and Noriko Ikeda

 

 

物(はさみ)が自由に使えるようになる=イコールもっとやってみよう‼と

前向きになり、自分で出来るという精神的自立にもつながりますね。

 

Being able to use a tool (scissors) = Desire to try more

This harnesses positive mentality and lead to developing independence.